PERSBERICHT

Agilent Technologies en Agendia ondertekenen overeenkomst inzake moleculaire kankerdiagnostiek

Overeenkomst versnelt de ontwikkeling van tests die helpen bij de risicobepaling op uitzaaiing van borstkanker.

 

SANTA CLARA, Californië/Amsterdam en IRVINE Californië, 8 juni 2017.

Agilent Technologies Inc. (NYSE: A) en Agendia, Inc. maken gezamenlijk bekend dat zij een overeenkomst zijn aangegaan ter uitbreiding van hun samenwerking, door toevoeging van de ontwikkeling van een RNASeq kit-versie van Agendia’s bestaande MammaPrint®- en BluePrint®-tests.
 

De MammaPrint® test van Agendia bepaalt of de kans op uitzaaiing van vroegstadium borstkanker groot (hoog risico) of klein (laag risico) is. De BluePrint® test van Agendia kan door de analyse van 80 genen borstkanker indelen in één van vier moleculaire subtypes. Deze resultaten helpen bij het voorspellen van het klinisch verloop in vrouwen met vroeg stadium borstkanker.
 

De nieuwe RNAseq kit, die gebruik maakt van Agilents SureSelect ‘target enrichment’ systeem, zal Agendia in staat stellen de MammaPrint en BluePrint tests verder door te ontwikkelen tot next-generation sequencing assays. Hierdoor kunnen tests worden uitgevoerd in een gedecentraliseerde setting, waardoor deze tests wereldwijd toegankelijk worden voor patiënten.

 

De mogelijkheid om deze tests uit te voeren in het behandelende ziekenhuis in plaats van bij een van de twee Agendia laboratoria vergroot niet alleen de toegankelijkheid, maar maar zorgt er ook voor dat meer kankerpatiënten betere geïndividualiseerde behandeling kunnen krijgen. Naar verwachting zal de initiële fase van de kitontwikkeling in 2017 worden afgerond, waarmee voor het eerst toegang wordt verkregen tot een aantal nieuwe markten in Europa.

 

Agilent Technologies is een toonaangevende producent van ‘target enrichment’ voor next-generation DNA en RNA sequencing oplossingen. Met target enrichment besparen onderzoekers tijd en geld, omdat ze niet het hele genoom hoeven te bestuderen, maar zich gelijk kunnen richten op specifieke aandachtsgebieden.

 

Agendia is toonaangevend op het gebied van moleculaire diagnostiek. De onderneming ontwikkelt op FFPE gebaseerde, genomische diagnostische producten en brengt deze op de markt.  De MammaPrint® microarray diagnostische test van Agendia is momenteel de enige door de FDA goedgekeurde borstkankertest, geschikt voor borstkankerpatiënten van alle leeftijden.

 

“Wij werken al geruime tijd samen met Agilent en zijn verheugd onze relatie verder uit te kunnen breiden,” zegt Mark Straley, chief executive officer van Agendia. “De toevoeging van de next-generation RNA sequencing technologie van Agilent aan ons bestaande microarray platform maakt het ons mogelijk internationale markten te bedienen waar men de voorkeur geeft aan gedecentraliseerde kits. Bovendien brengt het ons weer dichter bij het realiseren van onze kernmissie: geavanceerde kankerdiagnostiek toegankelijk maken voor alle vrouwen.”

 

“We zijn blij wederom met Agendia te gaan samenwerken" zegt Jacob Thaysen, President van de Diagnostics and Genomics Group van Agilent. “Onze beide ondernemingen hebben hetzelfde doel: kanker te lijf gaan. Met deze overeenkomst bundelen we de expertise van Agendia op het gebied van moleculaire kankerdiagnostiek en de toonaangevende NGS-target enrichtment technologie van Agilent, waarmee uiteindelijk optimale individuele besluitvorming over de beste behandeling mogelijk wordt gemaakt.”

 

Over Agilent Technologies

Agilent Technologies Inc. (NYSE: A), wereldwijd leider op het gebied van life sciences, diagnostiek en toegepaste chemie, is de toonaangevende laboratoriumpartner voor een betere wereld. Agilent bedient klanten in ruim 100 landen, waaraan zij instrumenten, software, diensten en verbruiksartikelen levert te behoeve van alle werkprocessen in laboratoria. De onderneming heeft wereldwijd ruim 12.500 werknemers in dienst en realiseerde in het boekjaar 2016 USD 4,20 miljard. Aanvullende informatie over Agilent vindt u op www.agilent.com.

 

Over Agendia
Agendia is een private onderneming die toonaangevend is op het gebied van moleculaire diagnostiek. Agendia ontwikkelt en distribueert genomisch diagnostische producten die artsen en patiënten ondersteunen bij hun complexe behandelingsbeslissingen. De borstkankertests van Agendia zijn ontwikkeld met gebruikmaking van een genenselectie op basis van een analyse van het volledige menselijk genoom. Tot het productaanbod behoort de MammaPrint®, een 70-genen borstkankertest, en BluePrint®, een 80-genen moleculaire subtyperingstest die een dieper inzicht biedt in het gedrag van de tumor en zodoende meer klinisch bruikbare informatie van de tumor oplevert. Aanvullende informatie over Agendia vindt u op www.agendia.com.

 


CONTACTPERSOON VOOR DE PERS

 

Agendia NV

Bas van der Baan

Chief Clinical and Business Development Officer

Science Park 406 

1098 XH Amsterdam

Tel: 020 462 1500

bas.vanderbaan@agendia.com

 

LifeSpring Life Sciences Communication

Leon Melens,

Sciencepark 400

1098 XH Amsterdam

Telefoon: 06-53 81 64 27

lmelens@lifespring.nl

 

Agilent Technologies

Victoria Wadsworth-Hansen

Agilent Technologies

+1 408-553-2005

1/14

victoria.wadsworth-hansen@agilent.com

 



 


Copyright © 2017 LifeSpring LifeSciences Communication, All rights reserved. 

 

Our address is: 
LifeSpring LifeSciences Communication
Science Park 400
1098 XH Amsterdam
Netherlands

 

www.lifespring.nl



Click here to unsubscribe